Horesca Lieferink: Voldoet Ritplan aan de hoge eisen van de horeca?

Klanten kunnen veeleisend zijn: voor restauranthouders, maar ook voor horecagroothandels. Horesca Lieferink speelt hierop in: ze helpen hun klanten in de samenstelling van het assortiment en bieden kwalitatief hoogwaardige producten. Ze zijn een totaalleverancier voor de horeca en daarmee leveren ze dan ook wel producten van niveau. Dit houdt in dat de restaurateurs en horecagroothandels hun eisen durven stellen. Om hieraan te kunnen voldoen is een gedegen planning van vitaal belang.

Rittenoptimalisatie met Ritplan

Handmatig plannen is niet meer van deze tijd. Zelfs kleinere bedrijven kunnen veel voordeel halen uit ritoptimalisatie, maar voor een groothandel als Horesca Lieferink is dit bijna noodzakelijk. IT-manager Irma Renes en assistent hoofd logistiek Frank Groot Zwaaftink vertellen: “Toen we nog handmatig planden, was dat voornamelijk prettig voor de chauffeurs. Zij konden bijvoorbeeld een andere route nemen om even langs hun vaste stekje te gaan om te lunchen. In de discussie tussen chauffeurs en planners was een snelle route vaak snel verkeken omdat optimaal rijden niet steeds het belangrijkste aandachtspunt was”. Toen Horesca onder begeleiding van EVO-IT begon met de implementatie van Ritplan vielen deze slechte geoptimaliseerde planningen nog eens extra op. Tegenwoordig, met een volledig geoptimaliseerde planning door Ritplan, kan er veel gemakkelijker aan de hoge klanteisen worden voldaan.

Kennisdeling

De implementatie van Ritplan bij Horesca Lieferink is een groot project geweest. Zo zijn de tijdvensters van klanten voor Horesca erg belangrijk en mogen sommige chauffeurs juist wel of juist niet bij bepaalde klanten komen. Daarnaast moeten al deze gegevens direct geïmporteerd worden uit hun ERP-pakket (Navision). Daarnast zijn de daadwerkelijke ritten en de feedback van de chauffeurs erg belangrijk. De parameters in Ritplan worden namelijk aangepast op basis van deze bevindingen van de chauffeurs. Zo kon bijvoorbeeld de lostijd van vijftien minuten worden teruggebracht naar negen minuten. Irma Renes zegt hierover het volgende: "Ritplan brengt transparantie in het proces zodat meer bekend wordt over de rituitvoering en bijvoorbeeld hoeveel klanten er een tijdvenster hebben."

 

Irma Renes, Operationeel manager

Doordat de klanten steeds hogere eisen stellen zijn we heel kritisch op de kosten en Ritplan is hierin een belangrijke informatieleverancier.

Irma Renes, Operationeel manager Horesca Lieferink