Historie EVO-it

De tijdlijn laat zien:

  • het ontstaan van onze programma's,
  • de tijd bij EVO (nu evofenedex),
  • de oprichting van EVO informatietechnologie.
  • ons toekomstperspectief.

1984

Ritplan 1.0

Als onderdeel van zijn afstuderen bij EVO (nu: evofenedex) is er door Jops Robroeks een prototype van een ritplanningsprogramma ontwikkeld. De aanleiding was een onderzoek naar het gebruik van ritplanningssystemen in het bedrijfsleven. Toen bleek dat die voornamelijk geschikt waren voor zeer grote bedrijven met dito computersystemen. Het ontwikkelde programma (Ritplan 1.0) was dan ook het eerste programma dat voor een PC is gemaakt. 

Lees verder

1988

Ontstaan Vervoers Logistieke Werkdagen

Vanaf 1979 stond de Adviesgroep Intern Transport onder leiding van Ton Weenink. Na enige aanloop perikelen constateert hij een duidelijke lijn. Het aantal aanvragen voor adviezen groeit. Gevolg is dat de afdelingsleiding constant buiten de deur is. Bijkomend voordeel is echter dat er wel contacten met de wetenschappelijke wereld worden gelegd.

Lees verder

1988

Reparatie- en onderhoudscijfers klip en klaar

Onderhoud automatisch uitvoeren zal wel nooit lukken. Maar het vastleggen van de gegevens en op basis daarvan steekhoudende conclusies trekken, kan wèl met een automaat; met een recht-toe-recht-aan PC en een softwarepakket om precies te zijn. Daarmee is een einde te maken aan dat deel van de administratie dat wellicht het minst doorzichtig is: het wagenparkbeheer.

Lees verder

1990

Ritplan 3.0

Na Ritplan 1.0 verscheen Ritplan 2.0 en vervolgens Ritplan 3.0. Dit programma werd ontwikkeld door Ronald Janse. Het planscherm van Ritplan 3.0 was al een stuk geavanceerder. We streven er nog steeds naar om regelmatig nieuwe versies uit te brengen. Het wegennetwerk in Ritplan 3.0 is van AND.

1992

EVO introduceert nieuwe PC software voor het MKB

De EVO, Ondememersorganisatie voor logistiek en transport te Zoetermeer, levert inmiddels voor haar leden een totaal pakket “PC-programma 's voor logistiek en transport" : Ritplan (ritplanning), Repond (wagenparkbeheer) en Magaloc (magazijnbeheer). De programma’s zijn in eigen beheer samengesteld door de informatiespecialisten van de EVO, die daarbij steun hebben gehad van EVO-deskundigen uit verschillende vakgebieden. 

Lees verder

1993

Volwaardig ritplanningssysteem

De EVO levert al sinds enkele jaren een ritplanningssysteem, dat speciaal is bedoeld als ondersteunende 'tool' voor de handmatige ritplanning. Dit programma is in de loop der tijd uitgegroeid tot een volwaardig ritplanningssysteem met een eigen filosofie. Uitlevering van het programma met wegennetwerk vindt plaats op een CD.

1996

Oprichting EVO-it

'EVO informatietechnologie bv' is onlangs opgericht. Een met de EVO gelieerde onderneming die zich speciaal toelegt op advisering van de EVO-leden op het brede gebied van automatisering, telematica en communicatie. Directeur Jops Robroeks legt uit waarom voor dit terrein een apart bedrijf is opgericht.

Lees verder

1999

Verhuizing naar Rijswijk

EVO informatietechnologie verhuist naar een modern kantoorpand in Rijswijk waar ook NEA gevestigd is. Aangezien we veel projecten met NEA samen uitvoeren is het logisch om dichter bij elkaar te zitten.

1999

Nieuwe generatie planningssoftware

In de loop van het jaar 2000 wordt bij EVO informatietechnologie de hand gelegd aan de allernieuwste versie van Ritplan: Ritplan 2000. Dit programma is het resultaat van een jarenlange ervaring die is opgebouwd met gebruikers van deze ritplanningssoftware. Het programma is volledig herschreven en bevat behalve de goede eigenschappen en functies van de huidige versie ook een groot aantal nieuwe mogelijkheden. Hierdoor wordt het mogelijk om rittenplanning bij bijna elk bedrijf te automatiseren. 

Lees verder

2002

EVO-it werkt samen met CQM

Inmiddels werken we nu al 10 jaar samen met CQM: "CQM en EVO-IT vullen elkaar goed aan. EVO-it is sterk in het maken van interfaces en in het implementeren van de programmatuur. CQM weet alles van de complexe modellen die achter de optimalisatie schuilgaan. Maar de kracht van CQM zit vooral in de vertaalslag van praktijk naar model. De CQM-medewerkers weten de modellen zo te bouwen dat volledig rekening wordt gehouden met concrete wensen, recht uit de dagelijkse praktijk. Vergeet niet dat onze gebruikers vaak zelf jarenlang als chauffeur op de vrachtauto hebben gezeten. Ze willen een simpel te bedienen instrument."

Lees verder

2006

Verhuizing naar Pijnacker

De verhuizing naar Rijswijk had als reden dat we met NEA al een aantal projecten samen deden. Toen NEA naar een modern kantoorpand verhuisde lag het voor de hand dat wij ook daar onze intrek zouden nemen. Echter: in 2006 werd NEA ingelijfd bij Pantheia, dat in Zoetermeer gevestigd was. Dat was voor ons reden om uit te kijken naar een andere bedrijfslocatie.

2009

Project transportnavigatie

Onlangs is het project "Transport Navigatie" van start gegaan. Het project is een samenwerking van de overheden uit de regio Eindhoven (SRE), de Technische Universiteit Eindhoven, de belangenorganisaties (EVO en TLN) en producenten van geografische data en navigatiesystemen en de transportsector (Falkplan-Andes, Geo solutions en EVO-it). Het doel van het project "Transport Navigatie" is het verbeteren van de navigatie voor vrachtauto's door middel van de ontwikkeling en realisatie van een innovatief navigatiesysteem.

Lees verder

2014

Nieuwste optimalisatie technieken

Ritplan 9 verschijnt nadat intussen de versies 7 en 8 zijn verschenen. In deze moderne versie wordt gebruik gemaakt van de nieuwste optimalisatie- technieken. Doordat het programma volledig op maat is in te richten is het geschikt voor alle branches en voor alle bedrijfsgroottes. Van distributie- tot serviceplanning en van personenvervoer tot het rekening houden met competenties van labotatorium medewerkers.

2015

Logistiek Monitoring Systeem

Ritplan gebruikers kunnen de praktijk van de ritten monitoren. Koppelingen met diverse boord- computersystemen zijn gerealiseerd. Naast Ritplan wordt ook een backoffice systeem geleverd waarmee zowel de planner als bijvoorbeeld verkoop of een klantcontactcenter de voortgang van de leveringen kunnen volgen. Niet alleen een handtekening bij levering is mogelijk, maar ook het maken van een foto en zelfs kan het complete emballagebeheer worden gedigitaliseerd.

2022

LMS, volledig vernieuwd!

In 2022 zal de nieuwste versie van LMS (het in 2015 ontwikkelde Logistiek Monitoring Systeem) worden geïntroduceerd. Met de laatste technieken gebouwd en nóg flexibeler dan de huidige versie. LMS draait volledig "in the cloud". Hiermee is er geen installatie meer nodig op een (eigen) server.

2023

Ritplan 10

Momenteel wordt gewerkt aan de nieuwe versie van Ritplan: Ritplan 10. Deze versie is volledig herschreven en maakt gebruik van de modernste technieken. Hierdoor is Ritplan 10 opnieuw toekomstbestendig. De meeste onderdelen zijn cloud based.

2024

Repond 10

Repond wordt vernieuwd! Nadat Ritplan 10 volledig is herzien, is Repond aan de beurt. Hiermee wordt een integratie met Ritplan mogelijk. De opzet van de software wordt gelijk aan die van Ritplan, met dezelfde geavanceerde technieken. Repond gaat hierin nog een stapje verder: hiervan wordt een browserversie gemaakt waarbij het mogelijk wordt op elk moment op elk apparaat met Repond te werken. Uiteraard wordt Repond een volledige cloud based oplossing.