De maaltijd op tijd dankzij Eetgemak
Eerder dit jaar spraken we met Dennis Posma, hoofd transport van Eetgemak, over het gebruik van Ritplan en LMS. We publiceerden al een artikel over de rol die Ritplan speelde in de planning, maar Dennis wist zoveel te vertellen dat er onvoldoende ruimte was om de rol van LMS in het hele geheel te beschrijven.
Toch vormt dit een wezenlijk onderdeel want het goed en gemakkelijk uitvoeren van een planning is natuurlijk wat een planning waardevol maakt. Dat geldt zeker voor Eetgemak waar wordt beseft dat het niet alleen belangrijk is dat hun maaltijden goed en lekker zijn maar dat een soepele levering mede bepaalt of de werkdag van hun klanten geslaagd is!
‘We hadden LMS op proef voor een maand, nou, die maand vloog voorbij. Toen jullie ons belden of we door wilden met het programma hoefden we er niet over na te denken, natuurlijk wilden we door. Het werkt gewoon heel soepel en sluit naadloos aan op Ritplan en hoe we onze planning inrichten.’ aldus Dennis Posma
LMS: gemak dient de mens
‘De chauffeurs krijgen stapsgewijs door wat de rit inhoudt en ze kunnen simpelweg op pad. Ze maken een foto bij de levering en wanneer er dan vragen zijn van de klant kunnen onze collega’s bij dienstverlening deze met één druk op de knop uit het systeem halen en de klant op de hoogte stellen van de situatie. Vroeger belden ze ons dan op bij transport en daar was je veel tijd mee kwijt, want dan moesten wij het uit het systeem gaan halen. De dames bij de dienstverlening zijn dus ook heel blij met wat LMS toevoegt voor onze bedrijfsvoering.’
‘De chauffeurs zijn ondertussen trouwens ook helemaal om’ vertelt Dennis. ‘We hebben het gefaseerd ingevoerd: eerst zijn een paar chauffeurs met de telefoon en app aan de slag gegaan. Toen zij eenmaal gewend waren introduceerden we het weer bij de volgende groep en zo konden ze, wanneer ze ergens tegenaan liepen, ook bij elkaar terecht voor uitleg en waren ze niet compleet afhankelijk van ons.’
Dit heeft ervoor gezorgd dat inmiddels alle chauffeurs enthousiast zijn. Dennis vervolgt met een lach: ‘Ik weet nog dat we elkaar eerder spraken en dat ik toen vertelde dat sommige chauffeurs er helemaal niet aan wilden. Maar nu zij zien dat LMS ook voor henzelf voordelen heeft, is iedereen mee. Dat is fijn, want wanneer onze chauffeurs hun werk goed doen, zorgen we ervoor dat onze klanten hun werk ook beter uit kunnen voeren en dat is belangrijk voor ons.’
Hoewel LMS zich goed leent om volledig van papier af te stappen, wordt bij Eetgemak toch nog wel gebruik gemaakt van pakbonnen. ‘Je kunt alles in LMS zetten en daar verzamelen we ook alle informatie, maar het is toch fijn om ook iets op papier te hebben. Alles op je telefoon bekijken is niet voor iedereen prettig. Nieuwe informatie rond de leveringen wordt wel allemaal met LMS doorgegeven, zodat we alles bij elkaar hebben.’
Emballage-registratie
‘We zijn aan het uitrollen dat de levering van emballage via LMS geregistreerd wordt door de chauffeur en niet alleen het innemen van emballage. We hebben veel verschillende soorten containers, dus het is voor ons waardevol om daar goed zicht op te houden. Ook voor onze klanten is dat fijn, want je wil geen verdwaalde containers hebben die in de weg staan en ook alleen maar geld kosten als ze niet weer ingeleverd worden.’
Betere dienstverlening
Hoe duidelijker de ritplanning, hoe makkelijk de chauffeur zijn werk kan doen. Met LMS zorgt Eetgemak dat kinderdagverblijven, verzorgingstehuizen, ziekenhuizen en zelfs particuliere klanten die maaltijden thuis laten bezorgen, weten waar ze aan toe zijn. Niet alleen weten ze dat het eten goed is maar ook wanneer ze de maaltijden kunnen verwachten zodat zij hier rekening mee kunnen houden.
Mochten er dan toch vragen zijn, dan kan Eetgemak dankzij LMS de klanten direct en uitvoerig te woord staan. Zo heeft iedereen die het nodig heeft een heerlijke en gezonde maaltijd op tafel staan, van klein kind tot senior.
Bij vragen van een klant halen onze collega's bij dienstverlening met één druk op de knop de informatie uit het systeem. Dat scheelt veel tijd.