De planning sluit nauw aan bij Groenhart Group

Groenhart Group is de groothandel in ijzerwaren en gereedschappen in Noord-Holland en langzamerhand ook steeds verder weg: “Als we buiten Noord-Holland onze klanten van dienst kunnen zijn dan doen we dat natuurlijk!”.
Het laat het vertrouwen van hun klanten zien in de leveringen van Groenhart. “We bieden met onze dubbeldiensten dan ook wel echt een extra service”, begint teamleider planning en transport Rico Kok zijn verhaal.

“We leveren vooral aan bouwbedrijven vanuit onze 13 filialen. We snappen heel goed hoe belangrijk het is dat het werk zo min mogelijk stil komt te liggen. Daarom zorgen we ervoor dat ochtendbestellingen in de middag geleverd worden en middagbestellingen de ochtend erna. Die zekerheid bieden is heel belangrijk voor ons want je wilt gewoon dat de klant weet dat ze op je kunnen bouwen. Daar staan we ook voor als Groenhart Group.”
Achter de schermen heeft dit natuurlijk wel wat voeten in de aarde.

Strakke planning zonder papier

ICT-medewerker Kristiaan Weel vervolgt: “We zijn in de afgelopen jaren volledig overgegaan op digitaal werken. Geen pakbonnen meer mee met de chauffeur maar in plaats daarvan de LMS-app. Daarmee weten we precies waar onze chauffeurs zijn, of er vertragingen zijn en hoe de leveringen lopen. Dat is super, want de planning sluit heel nauw aan: als de chauffeurs in de ochtend later terug zijn, heeft dat direct gevolgen voor onze middagplanning. Dus hoe beter we op de hoogte zijn des te strakker we kunnen plannen.”

Rico lacht: “Het is soms best spannend. De planning zelf is één druk op de knop in Ritplan omdat we de optimale ritten laten berekenen. Daarna is het nog hier en daar finetunen voor eventuele individuele wensen van klanten en dan zijn we na een half uur wel klaar.
Het voorwerk voor de rit is waar het vaak om spant. Spullen moeten uit verschillende afdelingen allemaal samenkomen in één van onze 11 busjes of in onze vrachtwagen. Het lukt altijd, maar we hebben hier dan ook echt toppers werken die heel goed weten wat ze aan het doen zijn.”

Sneller geholpen dankzij LMS

In samenwerking met EVO-it heeft Groenhart Group ook de communicatie geïntegreerd in de LMS-module, legt Kristiaan uit. “Vroeger was het een af en aan bellen van klanten die wilden weten waar ze aan toe waren. Het was belangrijk voor ons om hen hierin van dienst te zijn, juist omdat we het contact met onze klanten zo belangrijk vinden.
Nu kan onze klantenservice meekijken in LMS. Alle informatie van de chauffeur kunnen zij ook zien. Zo kunnen we de klanten meteen helpen.
En als klanten hier behoefte aan hebben, kunnen we hen nu ook een whatsapp sturen met de leveringsinformatie. Ze hoeven alleen maar aan te geven wie de contactpersoon is en of ze op de hoogte gehouden willen worden en dan wordt de rest voor hen geregeld.”

Goede planning voor optimale klantrelatie

De rust waarmee Rico en Kristiaan hun verhaal doen, verhult de enorme energie die de mensen van Groenhart Group steken in het onderhouden van de relatie met hun klanten. Juist daarin tonen zij misschien wel hun grootste kracht. Het vertrouwen dat zij goed werk leveren, uit zich in de trots waarmee zij over hun werk vertellen.

Rico Kok, teamleider planning en transport

Onze planning luistert heel nauw, dus Ritplan en LMS zijn echt een uitkomst hierbij.

Rico Kok, teamleider planning en transport Groenhart Group