Efficiënt en klantgericht bij Jansen Foodservice

Tweeëneenhalf jaar geleden heeft Marcel Chevalking de overstap gemaakt van de auto-industrie naar logistiek manager voor Jansen Foodservice. Deze groothandel in food- en non-foodproducten is zijn klanten zo dienstbaar mogelijk: van kantines bij sportclubs tot restaurants. Mede hierom zijn ze vol aan de slag gegaan met automatisering, waaronder hun rittenplanning met Ritplan.

Marcel legt met prachtige voorbeelden uit hoe zij Ritplan implementeerden: ‘We zijn anderhalf jaar geleden begonnen met de voorbereidingen. Zoals ons systeem is gegroeid en verdeeld over de verschillende vestigingen zijn we eerst bezig geweest met alles finetunen en gelijktrekken. Bij Lochem en Doetinchem, waar ik verantwoordelijk voor ben, zie je daar al wel echt de voordelen van.’

‘Een klein voorbeeld daarvan is een chauffeur die een bepaalde route al jaren reed, waarbij Ritplan de route eigenlijk omdraaide. De chauffeur vond dit onzinnig, logisch natuurlijk. Hij kende de route al die hij reed en simpelweg spiegelen lijkt niet veel toe te voegen. Toch scheelde het op- en afrijden van de snelweg de andere kant op vijf minuten. De chauffeur begreep ook dat vijf minuten op elke dag, week, maand en jaar uiteindelijk optelt tot een behoorlijke kostenpost in benzine en uren, zeker als dit soort inefficiënties in alle routes zitten.’

Belangrijke rol voor chauffeurs

De rol van de chauffeurs is voor Jansen Foodservice van groot belang: ‘Onze chauffeurs zijn bij de klanten echt kind aan huis: bij wijze van spreken worden ze bij een tafeltje neergezet en krijgen ze een menu voorgeschoteld! Dat contact is voor ons heel belangrijk en zonder hun werk zouden we nergens zijn.’

‘De routes die we uit Ritplan krijgen, geven de chauffeurs meer rust. Zij weten ook beter wanneer ze ongeveer ergens zullen aankomen en wanneer ze klaar zijn. Toch blijven zij degenen die achter het stuur zitten en het beste kunnen inschatten hoe ze met een onverwachte situatie om moeten gaan.’

Vaste routes en toch Ritplan?

Doordat de chauffeurs grotendeels vaste routes rijden, is Ritplan nu vooral een kwestie van finetunen. Marcel vertelt: ‘Ik ga binnenkort wel met EVO-it zitten om in een testomgeving betere routes uit te werken. Daarbij blijft het belangrijk voor ons dat onze chauffeurs contact kunnen leggen met de klanten. Zij zijn echt het gezicht van het bedrijf.
Waarschijnlijk zal er wel het een en ander verschuiven met de inzichten die we uit de testomgeving halen maar uiteindelijk is ons hoofddoel om zo goed mogelijk onze klanten te bedienen.’

Optimaal klantvriendelijk

Het verbeteren van de ritten met Ritplan gaat dus nog even door. Dit zal zeker zorgen voor een efficiëntere planning, maar vanzelfsprekend niet ten koste van de kwaliteit van de dienstverlening van Jansen Foodservice!
Marcel sluit af: ‘Efficiëntie is belangrijk en voeren we door waar het kan, zolang het niet ten koste gaat van waar we voor staan: betrokken en eerlijk contact met onze klanten.’

 

 

Marcel Chevalking, logistiek manager

Efficiëntie is dus belangrijk en voeren we door waar het kan, zolang het niet ten koste gaat van waar we voor staan: betrokken en eerlijk contact met onze klanten.

Marcel Chevalking, logistiek manager Jansen Foodservice