Groei, verbetering en meer groei
Van der Vijver Bloemengroothandel is een echt familiebedrijf van drie broers die er door de jaren heen een groeiend en innoverend bedrijf van hebben gemaakt.
Zij weten als geen ander hoe het is om de uitdagingen van een groeiend bedirjf te overwinnen en tegelijkertijd in het oog te houden hoe dit ook de klanten ten goede komt.
Zo is Van der Vijver een aantal jaar geleden overgegaan op Ritplan met LMS. Met een groeiend bedrijf en dus ook een groeiend aantal leveringen werd het onhoudbaar om de transportplanning met de hand te blijven doen.
‘Het past ook bij onze overtuiging dat het belangrijk is om te blijven innoveren en verbeteren,’ vertelt Jan Willem van der Vijver, de ICT-expert van de familie. ‘We waren één van de eersten die aan de slag gingen met een webshop in de bloemengroothandels, omdat we daar de voordelen voor ons en vooral ook voor de klanten zagen. De ritplanning zoveel mogelijk automatiseren past ook in dat plaatje.’
Jan Willem vervolgt met een lach: ‘Voor de coronatijd zaten we ook nog in Rotterdam, nu alleen in Rijnsburg. In Rotterdam kwamen klanten bestellingen nog wel eens ophalen maar vanuit de vestiging in Rijnsburg leveren we nu alle bestellingen uit. LMS heeft ons de juiste handvatten gegeven om dit te kunnen bewerkstelligen.
Ritplanning
De ritplanning zelf is hierdoor in de laatste jaren snel gegroeid. ‘Waar we eerst nog als broers zaten te puzzelen na negen uur, hebben we nu een transportplanner die eerst een aantal bijzondere gevallen inplant en dan de rest inleest in Ritplan om de beste ritten uit te rekenen. Hij begint in de middag al met de eerste orders die binnenkomen en in de avond zet hij dan de uiteindelijke planning in elkaar. Ondertussen worden overdag op de vloer alle bestellingen per klant uitgesplitst zodat de chauffeurs in de avond en nacht kunnen rijden.
Als je bij ons voor zeven uur ’s avonds bestelt, heeft de klant ’s ochtends de bloemen in de winkel staan. Vroeger reden we vooral in de omgeving Rotterdam, Brabant en Zeeland, nu in heel Nederland en België. Ritplan maakt dit een stuk makkelijker, want met drie drukken op de knop kunnen de bestellingen efficiënt over de ritten verdeeld worden.’
Sleutelklanten en emballage met LMS
Van der Vijver heeft bij de ontwikkeling van LMS waardevolle feedback gegeven om de app voor de chauffeurs nog beter te maken. ‘Doordat we zoveel ’s nachts rijden heb je met sleutels van klanten te maken. LMS heeft een heel fijn systeem dat de chauffeurs stap voor stap door alle zaken leidt, maar het wilde vroeger nog wel eens gebeuren dat een chauffeur toch nog een sleutel vergeten was. Nadat we dit hadden aangekaart, is er een waarschuwing in de app geprogrammeerd die aangeeft dat de lijst met sleutels langer kan zijn dan je denkt en wordt die fout eigenlijk nooit meer gemaakt.
Met de nieuwe versie van LMS hebben we ook meteen nieuwe features kunnen ontwikkelen met betrekking tot retouremballage registratie. De chauffeur registreert de retouremballage op het moment van inname, waardoor de klant direct op de hoogte wordt gesteld door middel van een email. Ook wordt al de retouremballage direct ingelezen in ons systeem voor verwerking op de factuur.
Loon naar werken
Jan Willem is duidelijk en terecht trots op de groei van hun familiebedrijf in de afgelopen jaren. ‘Door ons volledige proces in eigen beheer te houden heb je er zelf controle over, maar heb je dus ook zelf alle verantwoordelijkheid voor een optimaal transportproces. Het is fijn om te zien dat het harde werk hierin ook beloond wordt.’