Nice to Meat plant flexibel en efficiënt
"We doen het al heel lang. Dat maakt je niet altijd beter, maar wij hebben zoveel kwaliteit in huis dat we die ervaring ook echt goed in kunnen zetten." Met deze woorden omschrijft Calvin van Meer, productieleider, de horecaslager Nice to Meat. Met al die ervaring is het natuurlijk belangrijk om te blijven kijken naar hoe het nóg beter kan. Daarom is Nice to Meat gebruik gaan maken van Ritplan en LMS.

Nice to Meat YOU!
"Het grootste deel van ons werk zit in leveringen aan de horeca, maar we beginnen ook steeds meer particulier ons vlees aan te bieden. We hebben zelfs een online slagerij (www.nicetomeatyou.nl) en een pop-upwinkel in Almere Poort waar mensen langs kunnen komen om te zien hoe we het vlees voorbereiden, snijden én verkopen. We zijn trots op wat we doen, dus dat laten we ook graag zien." vertelt Calvin.
"Toch blijft het leeuwendeel van ons werk bij de horeca en daar doen we ongeveer 90% van de leveringen zelf voor. Onze 15 auto’s rijden door het hele land, waarvan twee elektrische wagens rond Almere. Komende jaren zijn we bezig met welke aanpassingen we nog meer kunnen doen om milieuvriendelijker te rijden, maar de techniek loopt soms een beetje achter op de regelgeving. De actieradius en laadnetwerken zijn voor onze doelen nog net te klein om daar volledig op over te kunnen stappen." In de tussentijd is Ritplan met LMS geïntroduceerd om de ritten zo efficiënt mogelijk in te kunnen plannen.
Flexibel met Ritplan
Calvin: "Met Ritplan is onze werkwijze 360 graden gedraaid en hebben we bijna alles gedigitaliseerd. We rijden elke dag andere ritten, omdat we een flexibele schil van ongeveer 20% hebben, waarin de orders kunnen variëren.
Als een restaurant een goede dag heeft gedraaid met de hamburgers en deze dus op zijn, dan moeten ze de volgende dag tegen opening wel weer hamburgers aan kunnen bieden. Dit kunnen wij niet voor hen bedenken, dus houden we de routes flexibel. We laten het wel uitrekenen door Ritplan en proberen niets te veranderen als het niet nodig is, Ritplan plant nu eenmaal efficiënter dan je met de hand kunt. In de regel volgen de chauffeurs ook de routes."
Klantinformatie met LMS
Voor het verzamelen en overzichtelijk krijgen van informatie maakt Calvin gretig gebruik van LMS: "De chauffeurs gaan nu met een telefoon op pad in plaats van een map met blaadjes. Met die telefoon kunnen zij ons makkelijk van veel meer data voorzien dan voorheen.
We vragen de chauffeurs altijd een foto te maken van de levering. Hier hebben we bijna elke dag wel profijt van, wanneer een klant bijvoorbeeld belt om te vragen waar de levering staat. Dan hoeven wij niet meer de chauffeur te bellen, maar kunnen we meteen in LMS zien hoe het afgeleverd is.
Ook voor de emballage is het overzichtelijk. Wij hebben unieke kratten, dus daar hebben de klanten niet zoveel aan om te houden. Door in LMS bij te houden hoeveel kratten ergens staan of meegenomen moeten worden, kunnen we voorkomen dat de klant te lang onze spullen in de weg heeft staan.
Ook kunnen we al deze data bewaren en als één rapportage uit laten printen. Zo zien we bijvoorbeeld hoeveel er bij een klant over meerdere maanden geleverd is, of tijdens welke levertijden dit gebeurt over een langere periode."
Kwaliteit
Al met al is Calvin erg te spreken over het gebruik van Ritplan en LMS: "We rijden duurzamer, efficiënter én we hebben overzicht in het reilen en zeilen van de ritten. Daarmee kunnen wij met meer gemak de kwaliteit leveren die we van onszelf gewend zijn en verwachten."

Ik ben zeer tevreden over het contact met EVO-it: altijd behulpzaam en bereid om mee te denken.