De planning bij Van Egmond: in dienst van de klant

Bij Van Egmond Elektrogroothandel nemen een goede samenwerking en meedenken met de klant een centrale rol in bij alles wat ze doen. Hun producten en diensten in elektrotechniek en industriële automatisering zijn gemaakt en opgezet om hun klanten de kans te geven om zich op hun kernactiviteiten te richten. Vandaar dat ze bij Van Egmond besloten om met eigen vervoer te werken en ze inmiddels al sinds 2009 Ritplan gebruiken.

Veel voordelen met eigen vervoer

Robin Looman, Manager bedrijfsbureau en transport van Van Egmond, weet goed welke voordelen het heeft wanneer je het vervoer bij jezelf houdt:

“Voor ons is het fijn want sinds we begonnen zijn met Ritplan tot nu, zijn we enorm gegroeid op de transport afdeling. We zijn gestart met twee voertuigen maar hebben ondertussen 18 voertuigen dagelijks op de weg. Waaronder vrachtwagens, bakwagens en bestelbussen. Ook starten de voertuigen vanuit verschillende logistieke hubs in het land.

Mede door de software van Ritplan was deze groei mogelijk. Ritplan biedt de mogelijkheid om met data van gereden ritten verschillende simulaties te draaien om tot efficiëntere planning te komen.

We gebruiken de module RMM (Ritplan Mobiel Manager = Ritplan-koppeling met Webfleet) zodat we informatie ook met de TomTom van onze chauffeurs direct kunnen doorgeven. Daarnaast gebruiken we de module LMS (Logistiek Monitoring Systeem = integratie met mobiele telefoons).

De LMS module geeft ons de mogelijkheid om van iedere levering een foto te maken.  Dan weet je precies hoe iets geleverd is. Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden. Daarnaast kan de chauffeur indien nodig nog extra los informatie doorgeven, alles digitaal.”

Realtime de leveringen volgen

Toch zijn vooral de voordelen voor de klant belangrijk voor Robin: “Voor ons is het fijn om real-time te kunnen zien hoe alles loopt met de leveringen, maar het is natuurlijk bovenal waardevol voor de klant.

De bovenstaande modules hebben we gekoppeld aan onze portal zodat klanten in kunnen zien wanneer de zendingen worden geleverd. Daarnaast zien zij ook direct na aflevering wie er heeft afgetekend en de foto van de afgeleverde zending.

Dit zorgt er ook voor dat er minder mail en telefoon verkeer is tussen klant, verkoop en transport omdat iedereen direct bij deze informatie kan.

Eigen chauffeurs kennen de producten

Een ander voordeel van eigen vervoer is dat onze chauffeurs weten met wat voor producten ze werken en hoe ze dit moeten leveren. Daarnaast brengt dit ook meer contactmomenten met de klant waardoor de lijnen kort zijn.

Door gebruik te maken van eigen vervoer hebben we ook minder verpakkingsmateriaal nodig. Wat goed is voor het milieu maar tegelijkertijd ook de klant helpt. Zij hebben immers minder verpakkingsmateriaal dat afgevoerd hoeft te worden.

Leveren op plekken zonder postcode

Met Ritplan kunnen we ook leveren op plekken die geen postcode hebben zoals bouwplaatsen of in het buitengebied. We maken hier gebruik van geolocatie.  Hier geven we met coördinaten in Ritplan precies aan waar de levering moet komen.”

Toch ziet Robin nog ruimte om nog beter gebruik te maken van Ritplan, RMM en LMS: “We willen meer gaan automatiseren en de logistieke data meerdere malen per dag aanbieden aan Ritplan, zodat we ook op het moment zelf nog aanpassingen kunnen doen. Met als doel: meer stops met minder kilometers.

We gaan overstappen op een andere wijze van categoriseren van onze verpakkingen. Die gaan we ook doorvoeren in Ritplan zodat we ervoor kunnen zorgen dat de zendingen die iets extra’s nodig hebben bij de levering automatisch meer tijd krijgen om de leveringen te lossen of om volume direct aan bepaalde voertuigen te koppelen.

Barcodescanning met chauffeurs app

Ook willen we dit jaar de barcodes op de pakketten gaan koppelen aan de LMS module zodat alle pakketten met laden en lossen gescand kunnen worden.

Dit zorgt ervoor dat in het zeldzame geval dat er iets misgaat met de levering, we makkelijker kunnen plaatsen waar het misgaat.”

Het doel van Van Egmond Elektrogroothandel om klanten te ontzorgen, komt duidelijk naar voren in hun gebruik van de mogelijkheden die Ritplan, LMS en RMM bieden.

Door transparant te zijn in de leveringen, de klanten op de hoogte te houden van de leveringen en de leveringen te onderhouden met eigen vervoer hoeven ze zich geen zorgen te maken over wanneer hun pakket verwacht kan worden. Zo kunnen ze zich op hun kernactiviteiten richten en kunnen ze erop vertrouwen dat hun pakketten netjes afgeleverd worden op de gewenste plek, zelfs zonder postcodes.

 

Robin Looman, manager bedrijfsbureau en transport

Voor ons is het fijn om real-time te kunnen zien hoe alles loopt met de leveringen, maar het is natuurlijk bovenal waardevol voor de klant.

Robin Looman, manager bedrijfsbureau en transport Van Egmond Elektrogroothandel