Routeschema's verbeteren
Veel bedrijven die gebruik maken van eigen vervoer werken met vaste routeschema's. De meest voorkomende reden hiervoor is het orderpicking proces. Orders kunnen gemakkelijk per route worden verzameld omdat er op voorhand al bekend is welke klant in welke route past. Helaas blijkt in de praktijk dat veel routeschema's snel verouderen, wat zorgt voor een minder efficiënt transport. Dit komt omdat de routeschema’s in de loop der tijd zo gegroeid zijn en er niet veel aandacht is besteed aan mogelijke verbeteringen: "Het loopt goed en we krijgen geen klachten, dus wat zouden we moeten veranderen?". Dit is waar, maar wij zien vaak voorkomen dat bedrijven flink kunnen besparen wanneer routeschema’s geoptimaliseerd worden naar aanleiding van het nieuwste klantenbestand.
Wij van EVO-it kunnen u adviseren op het gebied van verbeteringen die mogelijk zijn binnen uw huidige routeschema's. Hierbij wordt er eerst gekeken worden naar de huidige schema’s en hoe deze in de loop der tijd veranderd zijn. Dit schema wordt vervolgens vergeleken met gegevens uit de praktijk. Kloppen de schema's en worden alle (tijd)afspraken nagekomen? Dan kunnen de routeschema’s door Ritplan transportsoftware geoptimaliseerd worden. In de praktijk blijkt echter dat de schema’s niet altijd even correct zijn. Daarom worden de routeschema’s altijd doorberekend, gecontroleerd en geverifieerd alvorens ze geoptimaliseerd worden.
Klantcases
Bakker Wiltink
Brood dat dagelijks vers wordt gebakken wordt vaak vervoerd met behulp van vaste routeschema's, welke historisch zo gegroeid zijn. Zo ook bij Bakker Wiltink: "Bij wijzigingen in de vraag werden de routeschema's meestal fragmentarisch aangepast. Met Ritplan transportsoftware waren we in staat om alle routes tegelijk te kunnen optimaliseren." (Bert Ebbers, Bakker Wiltink).
Vendrig
Schone was heen en vuile was terug. Dat kan een lastige planning opleveren vooral wanneer er meer vuil terug moet dan dat er schoon wordt afgeleverd. Ook in dit soort gevallen is het echter mogelijk om een optimaal routeschema te construreren, waarin rekening wordt gehouden met zowel tijdvensters als volumebeperkingen; "Bij Vendrig hebben we meer dan 11% kilometerreductie kunnen realiseren." (Jan Willem, Vendrig IJsselstein).
De Groot Grootverbruik
"We doen wat we beloven en altijd op tijd!" Dit is het motto van De Groot Grootverbruik. Hierbij garandeert het bedrijf ook altijd een complete levering, vaste levertijden en vaste chauffeurs. Deze extra service zorgt daarentegen wel voor een complexe routeplanning. Vandaar ook de keuze voor Ritplan transportsoftware: "Ritplan optimaliseert onze basisroutes en levert veel inzicht op, waaronder de kosten per klant."