woensdag 1 juni 2022

Optimaal inplannen van personen

Ritplan wordt voornamelijk gebruikt voor de optimalisatie van distributieprocessen. Dat is waarvoor het programma in eerste instantie bedoeld is. Maar het plannen van personen kan ook heel goed met Ritplan.

Overeenkomsten

Het vervoer van personen plannen kent veel overeenkomsten met de parameters bij een normaal distributieproces:

  1. De capaciteit van de voertuigen

  2. Pick-up and deliveryplanning

  3. Tijdvensters bij ophalen en/of afleveren

  4. Type voertuig kan van belang zijn (bijvoorbeeld rolstoelvervoer mogelijk)

  5. SMS met tijdinformatie

Zo te zien zijn er veel overeenkomsten, alleen is de wijze van inrichting van het systeem wel anders.

De “eenheden van lading” zijn de soorten personen (bijvoorbeeld 1 persoon, 1 persoon met rolstoel etc.). De capaciteit van de voertuigen is uiteraard van belang bij het inplannen van de personen.

Personen worden op een bepaalde locatie opgehaald. Dit is in modeltermen de zogenaamde pick-up and delivery (ophalen en afleveren) binnen één rit.

De tijdvensters zijn, afhankelijk van het doel van de reis, voor de pickup, voor de delivery of voor beide van belang.

Het type voertuig kan betrekking hebben op de mensen die vervoerd worden, alsook op de bereikbaarheid van de locatie. Daarnaast moet er met het vervoer ook rekening gehouden worden met eventuele rolstoelen of andere hulpmiddelen.

Welke verschillen zijn er?

Natuurlijk zijn personen niet te vergelijken met pakjes of pallets. Maar zijn er ook extra zaken waarmee rekening gehouden moet worden?

Personen zijn gebaat bij een zo kort mogelijke verblijftijd in het voertuig. Immers, wanneer meer personen in een rit worden gecombineerd, zal er een maximum zijn aan de reistijd die een persoon nog acceptabel vindt. Daarom is een effectief optimalisatiemodel van vitaal belang. Rekening houden met de maximale verblijftijd kan worden uitgedrukt in een vaste tijd tussen ophalen en afleveren, maar het kan ook een relatieve tijd zijn die samenhangt met de reistijd die men zou hebben wanneer men met eigen vervoer naar de locatie zou gaan. Dus een maximale extra tijd bovenop de rechtstreekse reistijd of een percentage.

Hoewel de verwachtingen en eisen iets anders zijn dan bij een normaal distributieproces, zijn er toch veel overeenkomsten. Zodoende kan er met Ritplan rekening gehouden worden met alle eisen van personenvervoer.

Wilt u hierover meer weten? Bel ons, of vraag hier meer informatie aan.