Arie Bouman Tuinplanten van kweker tot in de winkel

Ritplanning is een vak op zich. Zo ook bij Arie Bouman Tuinplanten, een dienstverlener voor de distributie van tuinplanten voor tuincentra. Van de tuinplanten ophalen bij de kwekers tot het goed organiseren van de aflevering richting tuincentra, voor onze leveranciers en afnemers wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van Ritplan en LMS. Bij het vervoer van tuinplanten, waar zorgvuldig mee moet worden omgegaan, komt immers verrassend veel kijken. Wanneer je ziet waar het programma allemaal voor gebruikt wordt, realiseer je je dat ritplanning echt een kunst is.

Implementatie Ritplan

Joost Korporaal was als projectmedewerker verantwoordelijk voor de implementatie van Ritplan: “We hebben het hele systeem gefaseerd geïntroduceerd, omdat we flink wat zaken wilden aanpakken die je krijgt met handmatige planning en verwerking.” Anton van Bergeijk, planner bij Arie Bouman Tuinplanten, vervolgt: “Alle emballageregistratie werd bijvoorbeeld handmatig door de chauffeurs uitgevoerd. Soms was hierdoor niet alles goed leesbaar. Met digitale registratie hoeven we ons daar geen zorgen meer over te maken.”

LMS

Hierom werd eerst Ritplan geïmplementeerd, zodat er inzicht en overzicht gecreëerd kon worden in de planning. “Zo kunnen anderen ook zien waar je als planner mee bezig bent en kunnen ze het nog volgen ook”, vertelt Anton. Vervolgens is ook het Logistiek Monitoring Systeem (LMS) uitgetest en uitgerold, waarmee het werk van de chauffeurs ook makkelijker werd. Hiermee konden ze namelijk afleveringen en retouren met een foto, handtekening en digitale registratie van emballage in één keer verwerken. Zo hoefden papieren bonnen niet op stapels te verwerken papieren te verdwijnen. Ook kon de emballage meteen goed meegenomen worden in het systeem, zodat klanten beter geholpen konden worden.

Voordelen

Eigenlijk is er te veel om te benoemen wat Ritplan met LMS heeft gedaan voor het planningsgemak. Van mogelijkheden om te besparen op ritten tot op tijd kunnen bijsturen en corrigeren van fouten in de emballageregistratie. Anton sluit af: “Er is altijd wel meer te wensen, maar we zijn dik tevreden over de mogelijkheden met Ritplan en LMS. Het maakt ons werk een stuk prettiger, maar nog belangrijker is dat we beter in staat zijn om onze klanten volop te laten genieten van topkwaliteit tuinplanten”

 

Anton van Bergeijk

Alle emballageregistratie werd bijvoorbeeld handmatig door de chauffeurs uitgevoerd. Soms was hierdoor niet alles goed leesbaar. Met digitale registratie hoeven we ons daar geen zorgen meer over te maken.

Anton van Bergeijk Arie Bouman Tuinplanten