De Zeeuw’s tilt snelle levering naar een hoger niveau

De Zeeuw’s vlees en vleeswaren B.V. is al jaren de grootste vleesleverancier voor de horeca in het gebied Rotterdam. Niet alleen Rotterdam, maar de hele driehoek Haarlem - Zierikzee - Breda maakt deel uit van hun leveringsgebied.

Om ervoor te zorgen dat het restaurant waar u van een mooi stuk vlees kunt genieten altijd goed bevoorraad is, biedt De Zeeuw’s zijn klanten de kans om vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week te bestellen. Dit vereist wel wat in de logistiek en hierom hebben ze een mooie synergie gecreëerd tussen hun eigen computersysteem en Ritplan en LMS van EVO-it.

Mededirecteur Pascal Meurkens legt uit hoe ze te werk gaan: ‘De ritplanning doen we met vier personen. Op zich is het niet zoveel werk maar we beginnen diep in de nacht al om ervoor te zorgen dat de orders de volgende dag geleverd kunnen worden. We verdelen de nachtdiensten om ervoor te zorgen dat dit niet allemaal op de schouders van één persoon komt te liggen. Wanneer ik de planning doe, dan sta ik om 02:00 in de nacht op. Dat is het moment tot wanneer er besteld kan worden voor dezelfde dag en dan begin ik met de planning. Dat kost ongeveer een half uurtje en vervolgens ga ik naar de zaak waar de slagers al bezig zijn met de orders te produceren.’

Het plannen kost dus niet heel veel tijd maar gezien de extra service die De Zeeuw’s biedt door hun late tijdvensters moet de planning wel tijdig gebeuren. Er zijn immers klanten die al om 08:00 open gaan voor het ontbijt en die moeten over alle producten kunnen beschikken die zij nodig hebben om hun gasten te kunnen bedienen.

Tijdvensters

Pascal vervolgt: ‘Om alles op orde te kunnen hebben, zijn we aan de slag gegaan met een eigen systeem waar ook al een stukje ritplanning inzat. We plannen voornamelijk handmatig, omdat veel van de klanten strakke tijdvensters hebben waar we rekening mee moeten houden. Sommigen zijn open voor het ontbijt, bij anderen kun je alleen voor het diner terecht. In het laatste geval zijn de mensen er pas vanaf een uur of drie, dus dan heeft het geen zin om al eerder bij het restaurant aan te kloppen.

Ritplan gebruiken we vooral ter controle. We kijken met Ritplan of alles goed staat qua tijden en of we wel bij de klant terecht kunnen. Ook gebruiken we het programma om het kostenaspect te monitoren.

Toegevoegde waarde van LMS

Daarnaast gebruikt De Zeeuw’s ook LMS. ‘We waren er al mee bezig, maar hebben even een pauze ingelast omdat onze systeembeheerders een heel nieuw systeem hebben opgezet. Weer even terug naar de papieren ritlijsten, maar binnenkort gaan we weer over op de app. Papier werkt prima, maar het is fijn dat we met LMS ook de emballage kunnen regelen en foto’s kunnen maken van een situatie als dit anders blijkt te zijn dan wij of de klant verwachtten.

Als er om wat voor reden ook, een foutje in de order is en we moeten een artikel retour nemen, kunnen we een foto maken zodat we direct terug kunnen vinden wat en waarom een order fout is gegaan. Op deze manier kunnen we onze dienstverlening naar een nog hoger niveau tillen.

Ritplan en LMS waardevolle ondersteuning van eigen systeem

De Zeeuw’s vlees en vleeswaren B.V. gebruikt Ritplan en LMS vooral om het eigen systeem te ondersteunen. Door de planners en de programma’s samen te laten werken, kunnen ze hun klanten snel van dienst zijn en zorgen zij ervoor dat uw favoriete restaurant altijd voorzien is van het beste vlees en de beste vleeswaren, of u nu langskomt voor een uitgebreid ontbijt of voor een luxe diner.

 

 

 

Pascal Meurkens

Ritplan toont ons hoeveel onze ritten kosten.

Pascal Meurkens De Zeeuw's vlees en vleeswaren B.V.