Een verse planning voor het verse brood van Van der Westen

Tweehonderd winkels, vijftien wagens en allemaal versproducten, een optelsom die bij Biologische bakkerij Ad van der Westen BV elke dag weer uitgerekend wordt. Hun chauffeurs rijden tot diep in de nacht om ervoor te zorgen dat hun 100% biologische producten zo vers mogelijk bij de winkel en dus bij u op de eettafel terecht komen. Een goede planning is hierbij natuurlijk onmisbaar.

 

Jordy van der Westen, de planner bij afdeling Waspik, legt uit hoe hij te werk gaat: ‘Eigenlijk werkt Ritplan wel makkelijk, ik doe het ook iedere dag, dus dat helpt. Je zag dat ze vroeger soms een hele dag aan het plannen waren omdat ze elke keer als er een order binnenkwam, meteen dit probeerden in te plannen. Dan komt er wéér een nieuwe bestelling en moet je dát er weer tussen plannen… Ik pak het simpeler aan en begin aan het eind van de middag met plannen. Dan zijn alle bestellingen binnen en kan ik in een half uurtje de hele planning voor 15 voertuigen rond krijgen!’

Facilitair manager Roger Flohr vult aan: ‘Ritplan was er al toen wij beiden hier kwamen werken en dan zie je toch dat iedereen het doet zoals zij het systeem het beste kennen. We zijn bezig om te kijken hoe we kunnen optimaliseren, door kunnen pakken en efficiënter kunnen werken. Dan krijg je dat je gaat kijken of de werkwijze niet verbeterd kan worden.’ Jordi beaamt dit: ‘Je wilt niet blijven slepen en plannen, als het ook makkelijker kan. Ik plan vandaag wat er morgennacht gereden moet worden en dan is het allemaal in orde.’

Distributie inzichtelijk

Ook voor het overzicht in de reistijden en kilometers is Ritplan handig, vertelt Roger: ‘Met de informatie die we uit Ritplan halen kunnen we zien hoeveel kilometers ergens voor staan en hoeveel tijd dat dan moet kosten. We werken ook met ZZP’ers en dan kun je bijvoorbeeld verklaren dat die persoon meer kilometers heeft gereden, omdat hij van zijn eigen locatie moet komen.

Met de rittijden kunnen we ook rekening houden met de tijdvensters van de klanten. Als je met je wagen ergens een kwartier te vroeg staat terwijl dat niet nodig is, dan is dat niet professioneel. Met Ritplan hebben we de startsituatie, en als we dan een andere situatie terugkrijgen van de chauffeur  kunnen we dat met hem bespreken.

Veel van het rijden is een gevoelskwestie, dus dan wil je met data kunnen laten zien dat het anders kan. Dan kun je aantonen dat een chauffeur op de geplande tijd moet vertrekken, omdat hij anders te vroeg of te laat bij een klant aankomt.’

Meer mogelijk met Ritplan

Roger sluit af: ‘We kunnen nog meer uit Ritplan halen en dat gaan we zeker doen. Uiteindelijk willen we ook met LMS gaan werken, zodat we zoveel mogelijk met één systeem kunnen werken. Het automatisch inlezen van de ritten en de bevestiging van de levering zou handig zijn, maar we moeten goed kijken hoe we hier het meeste voordeel uit kunnen halen. Zo kijken we wat het beste werkt voor ons èn voor de klanten.’

Met Ritplan maakt Van der Westen in een handomdraai een duidelijke ritplanning waarmee de chauffeurs in het holst van de nacht ervoor zorgen dat de klant elke dag kan genieten van een heerlijk verse boterham.

Roger Flohr

‘Behalve de goede planning biedt Ritplan vooral veel informatie over de uitvoering van de ritten waardoor we onze werkwijze kunnen optimaliseren.’

Roger Flohr Bakkerij Van der Westen