Feyen Groothandel bezorgt u (h)eerlijke koffie

Voor unieke koffie voor je bedrijf ben je bij Feyen Groothandel aan het juiste adres. Met een eigen branderij en koffiemeester bieden ze een totaalpakket voor alles wat je nodig hebt voor de perfecte kop koffie: van de koffie zelf tot de machines tot gepersonaliseerde bekers en suikerzakjes. Dit alles maakt de logistiek uitdagend.

Logistiek manager Tijs Hulshof legt met veel plezier uit hoe ze ervoor zorgen dat hun klanten van een heerlijke kop koffie kunnen genieten.

 

‘We hebben een hele mooie werkwijze. Koffie is echt onze core business en onze klanten kunnen bijvoorbeeld hun eigen koffiemelanges laten maken met de hulp van onze koffiemeester. De koffie wordt verpakt door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Het koffiedik halen we ook weer op bij onze klanten, zodat we dit kunnen composteren en het een tweede leven kan krijgen.

Zo kijken we continu hoe we met onze producten zo verantwoord mogelijk kunnen werken. De machines onderhouden we zelf, we maken de koffiemachines schoon en we vullen ze bij als de klant daar behoefte aan heeft. Dat is allemaal niet zomaar geregeld en er komt dan ook heel wat bij kijken’ vertelt Tijs.

Ritplan helpt bij totaalservice

‘Efficiënt werken met oog op de samenleving gaat hand in hand met duurzaamheid. Daarom werken we ook met Ritplan, want we willen voorkomen dat wanneer iemand van de technische dienst iets moet regelen, deze er op hetzelfde moment staat als iemand van de verkooplogistiek. Dat is niet alleen zonde van de tijd, maar ook van de kilometers die gereden moeten worden. Het scheelt in kosten, maar ook in uitstoot.’

Het gebruik van Ritplan is een logische keuze geweest omdat verschillende onderdelen van de totaalservice op elkaar moeten worden afgestemd. Tijs legt uit hoe ze te werk gaan: ‘We hebben een fijnmazige distributie, waarbij we klanten in heel Nederland bedienen. Hiervoor hebben we de ritten verdeeld in regio’s, die door Ritplan uitgerekend zijn. Vroeger werd dit door een aantal mensen gedaan die heel veel ervaring hadden. Oud-chauffeurs die de routes grotendeels uit hun hoofd kenden, die de orders op papier in orde maakten en deze in logische stapeltjes verdeelden.

De drang om efficiënter en duurzamer te werken is er dus altijd al bij ons geweest. Ook toen werd er al gekeken naar hoe zaken beter konden. Op een gegeven moment werd er al met Excel gewerkt, waarbij gerangschikt werd op postcodes. Juist doordat de planners zoveel ervaring en kennis hadden opgebouwd en hun werk zo goed mogelijk wilden doen, konden we hun kennis ook relatief makkelijk toevoegen in Ritplan en er zo blijvend ons voordeel uit halen.

Ondertussen werken we nu ongeveer zeven jaar met Ritplan en het is echt een enorme verbetering ten opzichte van hoe het hiervoor eraan toeging.’

Vlekkeloos voorwerk

De verschillende onderdelen van een totaalservice harmonieus met elkaar samen laten werken hebben ze bij Feyen goed onder controle. Tijs: ‘Onze klanten zitten op routecodes. Ze weten op welke dag we wanneer langskomen. Onze verschillende afdelingen rijden allemaal hun eigen routes, maar als blijkt dat deze ritten kruisen, dan kun je kijken of je bijvoorbeeld een onderdeel van de technische dienst mee kan geven aan de route van de afdeling verkoop of comfort operating. Daar kun je soms zo 100 kilometer omrijden op besparen voor de ene afdeling, terwijl de andere afdeling dan maar 10 kilometer om hoeft. Die goede samenwerking tussen de afdeling is ontzettend waardevol.’

Deze samenwerking zie je ook terug in het voorwerk die bij de bestellingen komt kijken: ‘Klanten kunnen tot 14:00 bij ons bestellen. Onze orderpickers zetten het klaar volgens een systeem, zodat de spullen op een geordende manier klaarstaan voor de chauffeurs. De planners maken vanaf een uurtje of twaalf de planning en finetunen het wanneer om twee uur alle bestellingen binnen zijn en ingelezen zijn in Ritplan.

Met het voorladen staat alles klaar voor de chauffeur, die dan in de avond of vroeg in de ochtend met hulp op de vloer alles inlaadt. Zo kan de chauffeur zorgeloos aan zijn route beginnen. Wat we doen is ervoor zorgen dat het voorwerk zo goed mogelijk in elkaar zit, waardoor de afhandeling van een opdracht zo efficiënt en vlekkeloos mogelijk verloopt.’

Herinrichting routes

Met Ritplan krijgt het voorwerk nog een andere dimensie, weet Tijs te vertellen: ‘We werken natuurlijk met regio’s, maar we zitten er niet helemaal aan vast. Een tijdje terug hebben we in Ritplan de hele zaak opnieuw laten berekenen, om te kijken of onze doorgaande routes na het verwelkomen van nieuwe klanten verder verbeterd konden worden.

We deden het al best goed, maar het bleek dat we op jaarbasis 30.000 kilometer konden besparen met een herinrichting van de routes. Dat voeren we dan ook door, want het scheelt heel veel geld en je wilt het milieu ook zo min mogelijk belasten. Het is nog een voorbeeld waarbij het voorwerk dat je doet ontzettend goed kan helpen om efficiënter te kunnen werken.’

Bij Feyen gaan ze met passie de grote uitdaging aan om een totaalservice in de koffielevering te bieden. Door een goede voorbereiding, een goede samenwerking en door veel aandacht te geven aan elke laag van het proces wordt er continu gekeken naar ruimte voor verbetering. Bij EVO-it zijn we er trots op dat Ritplan hieraan voor de ritplanning een steentje kan bijdragen. Tijs concludeert: ‘Ik zou nooit meer zonder Ritplan willen werken!’

 

 

 

Tijs Hulshof

Ik zou nooit meer zonder Ritplan willen werken!

Tijs Hulshof Feyen Groothandel B.V.