Houtwerf en automatisering: goede maatjes

Soms is het moeilijk voor te stellen hoe mensen werkten voordat automatisering de norm werd. Als planner had je toen geen zicht op waar de vrachtwagens reden, zodat een om informatie bellende klant een heel werkproces in gang zette. Voordat de klant geïnformeerd kon worden, moest je eerst uitzoeken op uitgeprinte orderbonnen welke chauffeur de betreffende rit reed, en hopen dat de chauffeur in de gelegenheid was om te antwoorden. Vervolgens kon je als planner de klant weer terugbellen met de verkregen informatie. Hoe omslachtig wil je het hebben?!

Automatisering

Dit vonden ze in 2005 ook bij Houtwerf B.V., groothandel en medeproducent in hout, plaatmateriaal en parket- en laminaatvloeren. Hierom besloten ze over te stappen op Ritplan transportsoftware. Manager Jeffrey Blijleven vertelt: “Het programma sloot goed aan op onze werkwijze en als EVO-lid kregen we een zeer aantrekkelijk prijsaanbod”.

Verandering

Toch was de verandering even wennen. Ruimtebeslag van hout- en plaatmateriaal, zoals geleverd door Houtwerf, waren lastiger te bepalen dan bijvoorbeeld pallets. De chauffeurs waren sceptisch, want de ritten die door het programma gepland werden, waren soms heel anders dan ze gewend waren. Ook de afdeling verkoop moest even wennen. Zij werkten meestal niet met postcodes voor hun klanten, maar met omschrijvingen. “De verkoper schreef dan “tegenover de twee woonboten” in plaats van de postcode”, zegt Jeffrey.

Opleggers 's avonds laden voor de volgende dag

Toen iedereen aan het programma gewend was, veranderde er echter veel. Vooral als ze keken naar de bespaarde tijd. Laden van opleggers kon nu in de avond gebeuren en de terugkoppeling van het programma naar de verkopers zorgde ervoor dat zij zelf beter wisten wat de aankomsttijden waren. Zo konden ze ook de klant beter informeren.

Ritplan verhuist naar Belgie

Op een gegeven moment werd bij Houtwerf besloten om het transport in Nederland uit te besteden. Door deze onderbreking lag Ritplan een tijdje te verstoffen. Distri-Hout, de Belgische tak van het bedrijf, had het vervoer in die tijd wel in eigen hand gehouden. Zij besloten in 2017 te automatiseren. De nieuwe planner bij Distri-Hout zag heil in Ritplan, herstartte het programma zonder problemen. Nu wordt het weer uitgebreid door deze vestiging gebruikt.

 

Jeffrey Blijleven

“Het programma sloot goed aan op onze werkwijze en als evofenedex-lid kregen we een zeer aantrekkelijk prijsaanbod”.

Jeffrey Blijleven Houtwerf