Instamat: warme passie voor ritplanning

Wanneer je op zoek bent naar een radiator die functioneel én mooi is, dan ben je bij Instamat aan het goede adres. Ze weten wat ze hebben en dus is het van groot belang dat hun producten ook met de grootst mogelijke zorg bij de klant geleverd worden. Teamleider verkoopdienst Thijs Geerdink vertelt: ‘Met het transport in eigen beheer hebben we veel minder schade dan wanneer je dit uitbesteedt. Onze collega’s in het magazijn én op de weg weten goed hoe ze met de producten om moeten gaan.’ Dit betekent wel dat, zeker bij een groeiend bedrijf, de planning snel een stuk ingewikkelder wordt. Vandaar dat het nodig werd om met een gedegen ritplanning aan de slag te gaan, waarbij hun keuze op Ritplan gevallen is.

Eigen vervoer

De directeur van Instamat, Tibor Herscheit, legt uit wat er allemaal bij het eigen vervoer komt kijken: ‘Je moet je eigen chauffeurs aanhouden, dat kost natuurlijk geld, maar je krijgt er veel voor terug. Voordat we met Ritplan werkten moesten we af en toe ritten uitbesteden, en dan kun je besparen door het zelf op te pakken. Zo haal je de kosten er makkelijk uit. Met het programma Ritplan werd de ritplanning sneller en makkelijker, terwijl ons bedrijf groeide, en nog steeds groeit. Het is toch bijzonder dat dat mogelijk is gebleken.

LMS

We werken ook met de LMS-module, waardoor de chauffeurs niet allerlei adressen handmatig in hoeven te voeren, ze niet meer met papiertjes aan komen zetten die tijdens de rit steeds meer beschadigen en simpelweg met een foto kunnen laten zien dat de producten geleverd zijn. Voor de privacy is dit ook fijn, want op zo’n papiertje kan een klant zien bij wie de chauffeur allemaal geweest is. Wanneer het om concurrenten gaat is dat niet altijd leuk, dus het feit dat dit gewoon in het systeem staat in plaats van op zo’n blaadje is prettig.’

Voordelen voor de chauffeurs

Thijs vervolgt: ‘Een ander voordeel is dat de chauffeurs ook inzicht hebben over hoe de ritten verlopen. Soms lijkt een rit erg lang, omdat er meer adressen bediend moeten worden, maar valt het wel mee doordat deze adressen dicht bij elkaar liggen. We kunnen op die manier een zo eerlijk mogelijke verdeling maken en het is fijn als de mensen waar je mee werkt, zien dat er zo op een respectvolle manier met hun tijd wordt omgegaan. Ook voor het magazijn is het makkelijk, omdat Ritplan de lading over de auto’s verdeelt. Hierdoor zijn we van acht rondjes om de kerk naar vier routegebieden gegaan! We plannen één windrichting per dag, verdeeld over vier leverdagen, de rest is aan Ritplan. Voor de chauffeurs is dit prima, omdat het allemaal automatisch ingelezen wordt.’

Tibor legt uit: ‘Door op deze manier te plannen kunnen we met een voertuig tot wel 25 adressen afgaan. Dat had vroeger echt niet gekund en heeft ons zo een voordeel van 20% tot 25% opgeleverd in de ruimte die we hebben om klanten te kunnen bedienen.’

Bij Instamat weten ze dat ze om hun warmte te kunnen delen, een goede ritplanning nodig hebben. Niet alleen voor het klantcontact, maar ook om comfortabel te werken. Met Ritplan en LMS krijgen ze dit voor elkaar, zodat iedereen er warmpjes bij kan zitten.

 

Door op deze manier te plannen kunnen we met een voertuig tot wel 25 adressen afgaan. Dat had vroeger echt niet gekund en heeft ons zo een voordeel van 20% tot 25% opgeleverd.

Thijs GeerdinkInstamat
Thijs Geerdink