Met LMS heeft Breur de planning in eigen hand

‘Probeer het even uit!’ Met deze instructie begon John van der Werf met het ontdekken van LMS bij Breur Groothandel Rivium. De groothandel voor bouw en industrie levert al bijna honderd jaar een enorme variatie aan artikelen voor bouwbedrijven, bouwplaatsen en andere klanten. Met al deze ervaring komt ook het inzicht dat de ritplanning altijd in ontwikkeling is, en af en toe wil je dan kijken wat er beschikbaar is om de planning zo goed mogelijk op de rit te krijgen, zoals de logistiek.

John van der Werf werkt nu 4 jaar bij Breur: 'Ik ben begonnen als chauffeur en ik ben van daaruit in de rol van teamleider gestapt, daarom doe ik nu ook de planning. Ik zit ook nog vijf dagen per week in de bestelwagen, want het is heel belangrijk dat je zelf ook meekrijgt wat de chauffeurs meemaken. Als ik zelf gemotiveerd kan rijden, dan is dat voor de chauffeurs ook fijn om te zien.'

Intuïtief gebruik van app 

Vandaar dat het voor hem ook belangrijk was om eerst zelf LMS te testen, voordat hij het bij zijn chauffeurs introduceerde. ‘Ikzelf was heel snel tevreden. We werkten ervoor met pakbonnen, maar doordat de rit mèt alle klanten en leveringen bij LMS in één overzicht staat, wende het snel. Je hebt geen hogere wiskunde nodig om de app te gebruiken, het werkt heel intuïtief.

Natuurlijk was het toen we het onder de rest van de chauffeurs uitrolden even wennen, maar ook zij konden er heel snel mee aan de slag. Ik liet hen vrij in de keuze, ze konden de app gebruiken of de hele papierwinkel meenemen en nu zie je dat ze toch het liefste met LMS werken.’ 

Ook voor vaste ritten

Voor John van der Werf is het belangrijk dat de chauffeurs hun eigen gebied hebben: ‘We plannen met Ritplan en lezen het dan in met LMS. Hierdoor kan ik in theorie alle chauffeurs op elke rit zetten, en als het nodig is doen we dat ook. Toch zie je dat het fijn is als chauffeurs in het gebied kunnen rijden waar ze bekend mee zijn dus plan ik de ritten ook binnen die kaders. Hierdoor hebben we in principe vijf vaste ritten die steeds aangepast worden op de actuele situatie.’

Klant èn chauffeur hebben baat bij LMS

Voor de chauffeurs zorgt de app voor een overzichtelijke rit, maar ook voor de klanten heeft het voordelen: ‘Ik vraag aan mijn chauffeurs om een foto te maken van een levering als er niemand bij de bouw is die kan tekenen.

Het wil nog wel eens gebeuren dat een klant belt omdat ze denken dat er niet geleverd is. Bij grote bedrijven zie je soms dat iemand de levering dan al heeft opgepikt en verplaatst, terwijl degene die op de levering moet letten hier nog niet van op de hoogte is. Dan kunnen we laten zien dat een levering wel gedaan is, zodat ze weten dat ze zelf moeten kijken waar de artikelen gebleven zijn.

Vroeger werd zoiets bij ons als manco weggeschreven, dus dat zorgde dan voor extra kosten. Ook voor de klant was dat niet fijn, want die moest weer langer wachten op een levering die ze eigenlijk al hadden ontvangen.’

Lekker werken met Ritplan en LMS! 

Voor John van der Werf was het vooral fijn dat hij alles op zijn eigen manier kon invoeren. ‘Er is veel mogelijk met Ritplan en LMS, dus ik kon gewoon zelf aan de slag met wat voor ons werkte en hoe wij het beste uit de programma’s konden halen.

Ik overlegde wel met de andere vestigingen, maar heb het zelf allemaal uitgezocht. Het helpt dat LMS zo vanzelfsprekend werkt en dat ik er zelf mee in de praktijk kon oefenen. Het werkt gewoon goed voor ons en dat is lekker werken.’

 

John van der Werf

Op de vrachtwagen merk je pas hoe intuïtief LMS werkt

John van der Werf Breur Groothandel Rivium