Stericycle DRS: een goed verwerkte planning
Tandartsen, dierenartsen en tattooshops hebben vaak iets gemeen: alle drie maken ze gebruik van de diensten van Stericycle DRS. Doordat zij de lasten van afvalverwerking en -scheiding op zich nemen, worden de klanten flink ontlast. Door de strenge wetgeving komt er namelijk erg veel kijken bij dit proces. Vooral als je bedenkt dat Stericycle DRS ooit is begonnen met het ondersteunen van tandartspraktijken en nu met de nieuwe soorten klanten meer divers is geworden. Hierom is het plannen van hun diensten ook erg veranderd. Directeur Marco Kloppers vertelt: “Vroeger werkten we met Excel-lijsten. Hiermee konden we eerst prima uit de voeten, maar door de uitbreidingen van het bedrijf werd dit een enorme uitdaging. Ik was de hele dag aan het plannen en dan liepen we nog achter”. Omdat Stericycle DRS lid is van evofenedex klopten ze daar aan op zoek naar oplossingen. Zo kwamen ze terecht bij EVO-it.
Tactische beslissingen
EVO-it’s Ritplan biedt in meerdere opzichten voordelen. Het programma wordt gebruikt voor het testen van operationele en tactische bedrijfsbeslissingen, waarmee ze elk kwartaal kijken naar of er verbeterpunten zijn binnen het bedrijf. Ook het management en de chauffeurs hebben hier inspraak in: hun advies wordt meegenomen in de oplossingen die worden bedacht. Deze worden eerst uitvoerig gesimuleerd en getest binnen Ritplan.
Klantenservice verhoogd
Marco Kloppers benoemt nog meer voordelen: “De klantservice is verhoogd door de flexibiliteit van het plannen. Ook is Ritplan erg gebruiksvriendelijk, waardoor wij ons niet aan hoefden te passen aan het programma, maar het programma direct binnen het bedrijf inzetbaar was”. Peter van Eck, projectleider, voegt hieraan toe: “De implementatie ging makkelijk, ondanks de vele verschillen in klanten en service.”.
Lagere transportkosten
Buiten de praktische voordelen biedt Ritplan bij Stericycle DRS ook financiële voordelen. De kosten van het transport zijn lager. Een praktisch voorbeeld is dat de planning toont dat het beter is om over drie of vier dagen te plannen, in plaats van twee. Hoewel dit in eerste instantie niet logisch klinkt, zorgt dit toch voor besparing in de kosten. Eerst werd gedacht aan een extra chauffeur, maar dankzij de planning bleek dat met de juiste spreiding er juist tijd over was voor de chauffeurs. Daarnaast kunnen ze veel preciezer aangeven wanneer een dienst geleverd wordt, terwijl dat eerst enkel op weekbasis duidelijk gemaakt kon worden.