Van de Degalux productiehal tot de klant

Degalux is dé leverancier voor rolluiken, screens en knikarmschermen en daar zijn ze trots op. Dat mag ook wel, want buiten de op maat geleverde doeken maken zij alles in hun productiehal van 3500 vierkante meter helemaal zelf. Vervolgens leveren zij het gros van hun producten ook nog met eigen vervoer af bij de klant. Uitbesteden van het vervoer gebeurt alleen als de levering compleet buiten hun levergebied valt.

Jaco-Jan Blijleven, productieleider screens en transportmanager, is de meester van de planning bij Degalux: 'Toen ik begon bij Degalux werkte ik bij de productie. Ik ging daarna op het kantoor werken, heb nog een uitstapje gemaakt als chauffeur en werk sinds 2,5 jaar als leidinggevende bij de productie.

Planning

Daarmee regel ik dus ook de ritplanning. Dat ging heel klassiek met een landkaart, magneten en een prikbord. Routes in kleuren uitprinten, koppelen aan de orders, checken of het in de bus past. Als het niet past, wat tijdens hoogseizoen nog wel eens wilde gebeuren, moest je weer opnieuw gaan puzzelen.

Op een gegeven moment werd ik er wel een beetje gek van. Dat moest toch beter kunnen dacht ik. Grote dealers zijn prima te plannen, maar individuele consumenten maken het snel ingewikkeld. Probeer maar eens met de hand 130 adressen efficiënt in te plannen. Dus gingen we rondkijken en kwamen we terecht bij EVO-it, met Ritplan en LMS.'

Van een handmatige naar een automatische planning

Na een verkennende fase werkt Jaco-Jan nu ongeveer een jaar met Ritplan en LMS: 'Vroeger was ik zeker anderhalf uur bezig met het plannen van de ritten, nu ben ik binnen tien minuten klaar. Negen van de tien keer kan ik alle ritten uit Ritplan direct doorzetten. Soms pas ik iets aan, want ik heb dingen in mijn hoofd zitten waar de computer geen rekening mee houdt. We zouden dat wel in kunnen lezen maar omdat ik die bijzondere situaties als tijdvensters voor klanten toch al in mijn hoofd heb zitten, is het niet nodig. Dat plannen naar de behoefte van de klant doe ik liever nog even zelf.'

Ook het herplannen vanwege de laadruimte komt nu een stuk minder voor.

'Je kunt je voorstellen dat die zonneschermen bijzonder geladen moeten worden. Daarnaast werken we met colli. Die gaan we nog een keer uitsplitsen op formaat zodat we nog wat efficiënter kunnen laden.’

LMS / chauffeursapp

‘Vervolgens kunnen de chauffeurs met de LMS chauffeursapp aan de slag om de leveringen ook goed op de plek te krijgen. Degalux gebruikte eerst individuele pakbonnen, maar nu hebben we alles in de app.’

‘Daarnaast zijn de foto's die de chauffeurs bij de levering moeten maken heel fijn, zodat je nog terug kunt kijken hoe iets aangekomen is. Eerst vroeg ik af en toe al een foto van mijn chauffeurs bij lastige leveringen, maar nu zit het gewoon in het systeem en dat maakt alles toch wat makkelijker.'

Verbetering

Naast het verbeteren van de ritplanning is Degalux natuurlijk ook vol bezig met het verbeteren van hun producten: 'In maart komen we met een hele nieuwe lijn screens aan. Mooie dingen, die net weer duurzamer zijn dan de huidige lijn. We hebben  naar de knelpunten van onze producten gekeken en goed geluisterd naar de feedback van onze klanten waardoor de  nieuwe lijn steviger en slijtagebestendiger wordt. Ook komen we met een nieuw type zonnescherm uit. Want je wilt natuurlijk álle kanten van je bedrijf verbeteren: achter de schermen bij de distributie maar ook het eindproduct dat je levert!’

Jaco-Jan Blijleven

Het fijnste aan Ritplan is de enorme tijdwinst.

Jaco-Jan Blijleven Degalux