maandag 8 augustus 2022

Verlaag uw kwetsbaarheid bij ziekte

Wanneer de distributieplanning nog “uit het hoofd” gemaakt wordt door een medewerker op grond van zijn kennis van klanten, artikelen en voertuigen, kan dit  betekenen dat bij onverwachte uitval van deze persoon er nog maar heel moeizaam kan worden gepland, en zeker niet optimaal.

In de praktijk komt het dan nogal eens voor dat zo iemand steeds moet worden gebeld om te vragen of een bepaalde klant wanneer geleverd gaat worden. Soms moet zelfs de betreffende chauffeur worden gebeld, die dan natuurlijk net op dat moment met een klant bezig is.

Met andere woorden: probeer de kwetsbaarheid te verkleinen door de kennis die bij de planner aanwezig is, zoveel mogelijk onder te brengen in “een systeem”. Dan bent u verzekerd van een goede planning die door een andere medewerker gedaan kan worden.

Met Ritplan, dé oplossing voor bedrijven met eigen vervoer (vaak met een vaste klantenkring), kunnen allerlei eigenschappen bij een klant worden vastgelegd, bijvoorbeeld dat er spullen in de diepvries moeten worden gelegd. En tegelijkertijd kan de aflevertijd hierop worden aangepast. Zo wordt de kennis van de planner en de chauffeurs gebruikt om alles gestructureerd vast te leggen waardoor de afhankelijkheid van één persoon wordt verkleind.