De planning van Cugla is in kalk en cement

Continu beter worden, dat is in één zin waar Cugla voor staat. De specialist in de ontwikkeling en productie van hulpstoffen voor beton en cementmortels werkt al vijftig jaar aan het verbeteren van zijn producten om efficiënter, zuiniger, sneller en duurzamer bouwen realiteit te maken. Hiervoor innoveren ze steeds in hun product, maar tegelijkertijd kijken ze ook naar hoe ze andere onderdelen van hun bedrijf kunnen verbeteren, zoals de logistiek. Zo zijn ze uitgekomen bij Ritplan.

Jeroen de Rijck draagt de verantwoordelijkheid voor de ritplanning: ‘Eigenlijk is het heel simpel. We hebben vijf vrachtwagens per dag en die plannen we zelf in. Als we het echt niet kwijt kunnen, dan sturen we de producten als stukgoed naar een transporteur. Voordat we bij Ritplan uitkwamen werkten we op een wit A4-tje met een blauwe pen en typten we alles over in Excel. Het werkte op zich prima, maar het was erg omslachtig met heel veel lijstjes.’

Uitdagende producten

‘De producten die Cugla gebruikt, maken de ritplanning er dan ook niet makkelijker op,’ vervolgt Jeroen. ‘We hebben droge, krimparme mortel, zakgoed dat 1000 kilo per pallet weegt. Ook hebben we pop containers die 2000 kilo wegen. We hebben mini-silo’s en transporteren big bags. In een normale wagen mag maar 750 kilo per pallet, dus je kunt je voorstellen dat we best wel wat vernuft nodig  hadden om alles op orde te krijgen.’

Inzicht, overzicht en tijdsbesparing

Om dit allemaal in goede banen te leiden werd dit eerst overgelaten aan de expertise van de chauffeurs. ‘We hadden daardoor niet echt inzicht op hoe de route ontstond,’ vertelt commercieel directeur Sander Klemans. ‘Nu hebben we met Ritplan meer zicht op hoe alles vervoerd wordt en kunnen we onze klanten eerder op de hoogte stellen van hun levering.’

Jeroen haakt hierop aan: ‘We gebruiken nu een plankaart vanuit Ritplan, met twee grote schermen waar de binnendienst alles in één oogopslag kan zien. Als we dan telefoon krijgen van een klant kunnen we meteen zien of er al een route naartoe gaat en of we nog iets mee kunnen sturen of dat de klant een dagje moet wachten. We doen dit nog steeds in overleg met de chauffeurs, hun werkplezier is namelijk ook belangrijk. Zo hebben we meer controle en wordt er binnen de lijntjes gekleurd, niet meer erbuiten.’

Het meest opvallende verschil met de eerdere situatie is het aantal planmomenten dat Jeroen nodig heeft om alles op de rit te krijgen. ‘Voordat we met Ritplan werkten moest ik drie keer per dag een planning maken. Nu kan het met één planmoment allemaal geregeld worden. Natuurlijk heb je dan nog wel dat tijdens de dag er hier en daar wat aanpassingen gemaakt moeten worden als er een klant tussendoor komt. Dat is al een hele verbetering, maar tegelijkertijd zijn we continu aan het kijken waar we kunnen innoveren.’

Toekomst

‘Met EVO-it zijn we veel in gesprek. We hebben wat maatwerk voor wanneer we producten op moeten halen bij klanten om ze te testen, dit doen we dan volledig in Ritplan met aparte codes. Binnenkort komt er een nieuwe versie uit en daar zit weer een aantal aanpassingen in die wij ook graag zien, zoals kleurmarkeringen voor afgeronde ritten.’

Doordat het bij Cugla belangrijk is om steeds te verbeteren, hebben ze continu aandacht voor innovatie. Met Ritplan hebben ze een enorme verbeterslag kunnen maken in het proces van hun ritplanning en met het uitzicht op de nieuwe versie van het programma wordt de ontwikkeling doorgezet. Zo wordt er bij Cugla al 50 jaar vooruit gedacht.

 

 

Jeroen de Rijck

Van drie naar één moment per dag, gaat de ritplanning met Ritplan in één keer goed.

Jeroen de Rijck Cugla B.V.